Blogi

Jos haluat nähdä omat LHB-aiheiset tekstisi blogissa, ota yhteyttä meihin tästä.

• Tule mukaan kirjapiiriin
    Seuraavat kokoontumiskerrat ovat tiistai 16.11.2021 klo 18 sekä keskiviikko 8.12.2021 klo 18. Kirjapiiri kokoontuu toistaiseksi etänä ja on avoin yhdistyksen jäsenille, liittymään pääset tästä. Laita sähköpostia osoitteeseen info@lhb-liitto.fi, niin saat tiedot kirjoista sekä ohjeet osallistumiseen. Lämpimästi tervetuloa! Kirjapiirissä keskustellaan lesboja, homomiehiä ja biseksuaaleja koskevasta kaunokirjallisuudesta. Luemme kuukausittaisia tapaamisiamme varten sekä kirjallisuutemme klassikkoja että uudempia jaContinue reading ”Tule mukaan kirjapiiriin”
  • LHB-Liitto on nyt rekisteröitynyt yhdistys
    LHB-Liitto on 15.9.2021 alkaen rekisteröitynyt yhdistys. Tervetuloa jäseneksemme! Aloitimme toimintamme vapaana kollektiivina toukokuussa 2021. Saimme silloin ilahduttavan paljon tuen osoituksia ja moni kysyikin heti, miten jäseneksi pääsee. Nyt pääsee! Liittymällä jäseneksi takaat pääsysi vain jäsenille tarkoitettuihin tapahtumiin ja tuet toimintaamme. Jokainen uusi jäsen myös lisää painoarvoamme päättäjien silmissä ja siten tukee vaikuttamistyötämme. Jäseneksi voi liittyäContinue reading ”LHB-Liitto on nyt rekisteröitynyt yhdistys”
  • Miksi kansalaisaloite eheytyshoitojen kieltämiseksi on osin ongelmallinen?
    Suomessa on kuluneen kevään ja kesän aikana otettu kantaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen eheytyshoitoihin. Maaliskuussa Suomen psykiatriyhdistys julkaisi eheytyshoitoja vastustavan kannanoton. Kesäkuussa Suomen Psykologiliitto seurasi esimerkkiä. Reilu viikko sitten avattiin Ehjänä syntynyt –kansalaisaloite, jonka tavoitteena on kriminalisoida eheytyshoidot. Hieno juttu! Vihdoinkin laki kieltäisi myös uskonnollisissa yhteisöissä tapahtuvan eheyttämisen. Mutta kuinka aloite oikeastaan määrittelee eheytyshoidot? Käymme läpiContinue reading ”Miksi kansalaisaloite eheytyshoitojen kieltämiseksi on osin ongelmallinen?”
  • Seksuaalivähemmistöillä on oikeus järjestäytyä
    Lesbojen, homojen ja biseksuaalien järjestäytyminen ei ole herättänyt pelkkää riemua LHBTQIA+-yhteisössä. Miksi yhteisön suhtautuminen on paikoin negatiivista? Tässä kirjoituksessa oiomme muutamia virheellisiä väitteitä. Väite 1: LHB-Liitto syrjii kaikkia muita paitsi lesboja, homoja ja biseksuaaleja LHB-Liitto ajaa seksuaalivähemmistöjen eli lesbojen, homoseksuaalien ja biseksuaalien asiaa sekä tarjoaa vertaistukea. LHB-Liiton on esitetty syrjivän niitä ihmisryhmiä, joita emme mainitseContinue reading ”Seksuaalivähemmistöillä on oikeus järjestäytyä”
  • Kenen Pride?
    Hyvää Pride-viikkoa! Tänä vuonna on Helsinki Priden 30-vuotisjuhlavuosi ja lisäksi tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun homous dekriminalisoitiin Suomessa, ja 40 vuotta siitä, kun se poistettiin tautiluokituksesta. Kuitenkin yhä useampi seksuaalivähemmistön edustaja kertoo olevansa väsynyt Prideen ja aikoo tänä vuonna jättää lippunsa kaappiin. Mutta miksi? Syynä eivät ainakaan ole koronan takia virtuaalisiksi siirtyneet toiminnot. PikainenContinue reading ”Kenen Pride?”
  • Tuemmeko kouluissa nuorten kasvua aidosti omaksi itsekseen?
    Valmistuin opettajaksi vuonna 2014 ja olen opettanut siitä lähtien peruskoulussa ja toisella asteella. Kirjoitan tässä kokemuksistani seksuaalivähemmistön edustajana ja opettajana. Pohdin asioita yleisellä tasolla ja olen poistanut tai muuttanut yksilöivät tiedot esimerkeistä.  Ymmärsin olevani kiinnostunut oman sukupuoleni edustajista jo ala-asteella ja tiesin että se ei ollut ns. ”normaalia”. Tiesin olevani erilainen, en kuulunut joukkoon, en ymmärtänyt ”tyttöjen juttuja”,Continue reading ”Tuemmeko kouluissa nuorten kasvua aidosti omaksi itsekseen?”
  • Moderni homofobia ja puuvillakatto
     Seta ry on Suomen suurin yhdistys, joka ajaa LHBT-ihmisten oikeuksia. Seta kuvailee kotisivuillaan tavoitteitaan näin: Setan tavoitteena on tasa-arvoinen elämä kaikille ”riippumatta ihmisten seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä tai sukupuolen ilmaisusta.” (Seta ry, n.d.) Tässä blogitekstissä käsittelen Setan ongelmallista käsitteiden määrittelyä ja miten se edistää modernia homofobiaa.  Seta määrittelee seksuaalisen suuntautumisen ominaisuutena, joka määrittää kehen rakastuu, taiContinue reading ”Moderni homofobia ja puuvillakatto”
  • Modern homofobi och bomullstak
    Seta ry är Finlands största organisation som kämpar för LHBT- personers rättigheter. På sin hemsida beskriver de sitt mål: ”Setas målsättning är att alla ska kunna leva jämlika oavsett sin sexuella läggning, sin könsidentitet eller sitt könsuttryck.”(Seta ry, u.å) I detta blogginlägg diskuterar jag problematiken runt Seta’s definitioner av olika begrepp, och hur dessa bidrarContinue reading ”Modern homofobi och bomullstak”
  • LHB-Liitto & ”oikeamielinen homofobia”
    LHB-Liitto & “oikeamielinen homofobia” Suomeen perustettiin 14. toukokuuta uusi ryhmä homoille, lesboille ja biseksuaaleille. Toisin kuin esimerkiksi SETA, LHB-liitto puhuu hyvin selkeästi seksuaalisen suuntautumisen ja biologian yhteydestä. ”Meille seksuaalisen suuntautumisen määrittelyssä on olennaista, että biologisen sukupuolen käsitettä ei korvata sukupuoli-identiteetillä ja että sukupuolen myönnetään olevan muuttumaton ja kaksijakoinen,” he kirjoittavat sivuillaan. On perin outoa, ettäContinue reading ”LHB-Liitto & ”oikeamielinen homofobia””
  • Kysymyksiä #OikeusOlla -kansalaisaloitteesta
    Tämän tekstin on kirjoittanut anonyymi, meille tuntematon kirjoittaja. Tekstin pitkä versio löytyy täältä ja lyhyempi versio täältä (molemmat ovat Google Docs -dokumentteja). Tekstiä saa jakaa vapaasti. KYSYMYKSIÄ SUKUPUOLEN ITSEIDENTIFIKAATIOTA PUOLTAVASTA KANSALAISALOITTEESTA Kuudes huhtikuuta kansalaisaloite-sivulla pantiin vireille aloite laillisen sukupuolen muuttamisprosessin määrittelystä uudelleen. Tämä lakialoite on nyt saanut vaaditun määrän kannatusilmoituksia ja tulee etenemään eduskunnan käsiteltäväksi.Continue reading ”Kysymyksiä #OikeusOlla -kansalaisaloitteesta”

Seuraa blogia

Saa uudet julkaisut suoraan sähköpostiisi.

Olen liekki, etsivä ja röyhkeä.
Olen vesi, syvä mutta uskalias, polviin saakka,
olen tuli ja vesi rehellisessä yhteydessä,
ilman ehtoja.

Edith Södergran. Moderni neitsyt, 1916.