Kirjapiiri

LHB-Kirjapiirissä keskustellaan lesboja, homomiehiä ja biseksuaaleja koskevasta kirjallisuudesta. Tapaamme vuoroin livenä Helsingissä ja Turussa sekä etänä kirjapiirin omalla Discord-kanavalla.

Lisää tietoa piiristä löytyy tämän sivun loppuosasta.

JOULUKUUN kirja:

Bolla – Pajtim Statovci

Paikka: Helsinki LA 3.12.2022 klo 17:00

Piirin kirjat valitaan yhteisöllisesti, jäsenten ehdotusten ja äänestysten perusteella. Lue alta kirjapiiriläisten kommentteja luetuista kirjoista.

MARRASKUUN 2022 KIRJA: The End of the World is Flat / Simon Edge

”Kevyt ja hauska satiiri siitä, miten järjettömät ajatukset voivat nykymaailmassa saada tuulta alleen. Ei kovin syvällinen, eikä liene tarkoituskaan. Helppolukuinen ja helposti ymmärrettävä.”

”Satiiri herkullisesta ja ajankohtaisesta aiheesta, joka on terävimmillään paikantaessaan niitä keinoja, joilla julkista keskustelua hämärretään ja vääristetään omien ideologisten tarkoitusperien palvelemiseksi. Kaunokirjallisesti kevyt ja helppolukuinen – ajoittain hieman jo pinnallisuutta lähentyen.”

”Satiiriksi verhottua kuvausta ajankohtaisesta keskustelukulttuurista. Kirjana nopeasti luettava ja ihan viihdyttävä, mutta jää melko pinnalliseksi ja osin tuntuu myös viimeistelemättömältä.”

”Ihan viihdyttävä ja iisi kirja jonka parissa taivastella mielipidevaikuttamisen älyttömyyksiä.”

LOKAKUUN 2022 KIRJA: Cynical Theories: How Universities Made Everything about Race, Gender, and Identity – and Why This Harms Everybody / Helen Pluckrose ja James Lindsay

”Kirjan luettuasi ymmärrät miksi missään ei ole enää mitään järkeä. Lämmin suositus.”

”Suosittelen kirjaa kaikille tasa-arvon kannattajille, jotta he voisivat tietää, miksi erilaisten ennen asiallisten ihmisoikeusjärjestöjen politiikka on viime vuosina muuttunut niin käsittämättömäksi! Postmodernistiset kriittiset teoriat pilaavat lopulta kaikki aktivistiliikkeet, jos niitä ei pysäytetä. Jos välität totuudesta ja aidosta sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta, lue tämä kirja, niin ymmärrät paremmin vihollistasi.”

”Ei kaikkein helppolukuisin, mutta mielenkiintoinen ja uskon palaavani tähän kirjaan uudelleen. Hyvä lukujaottelu palastelee kokonaisuuden helpommin sulateltavaksi. Tykkäsin erityisesti vammaisuuteen liittyvästä osuudesta.”

”Tiivis ja aiheen vaikeaselkoisuudesta huolimatta joten kuten yleistajuinen teos intersektionalistisen teorian kehityshistoriasta ja sen filosofisista aksioomista. Suosittelen lämpimästi kaikille, jotka haluavat saada selville, mistä ns. wokessa oikein on kysymys.”

SYYSKUUN 2022 KIRJA: Yksinäisyyden kaivo / Radclyffe Hall

”Henkilökohtaisesti parantavaa luettavaa. Samaistuttava ja ihmillinen kuvaus lesbon kasvutarinasta. Olen vielä sivulla 184 ja toivoa täynnä.”

”Kokonaisvaltainen kuva homoseksuaalien (tässä kirjassa vielä ”inverttien”) yhteiskunnallisesta osasta ja psykologisesta mielenmaisemasta lähes sadan vuoden takaa, yhden ihmiskohtalon ympärille nivoutuvan romaanin muodossa. Rakentuu luku luvulta rohkeaksi puolustuspuheeksi myötätunnon ja yhtäläisen ihmisarvon puolesta.”

”Omaelämäkerralliselta tuntuva rehellinen ja kaunistelematon, synkkä tarina elämästä lesbona, johon vielä lähes sadan vuoden jälkeenkin seksuaalivähemmistöt voivat samaistua.”

”Itselleni transkokevana lesbonaisena kirja oli erittäin vaikeaa luettavaa. Kirjoittajalla on ilmiselvästi omakohtaista kokemusta niistä ristiriitaisuuden tunteista, joita hän kirjan hahmon kautta kuvailee. Kirja on toisaalta erittäin hyvä kuvaus siitä, että minkälaisten osasten kautta henkilölle voi syntyä kokemus transsukupuolisuudesta eli väärässä sukupuolessa olemisesta etenkin silloin, kun hän on homoseksuaali. Itse en pystynyt lukemaan kirjaa edes puoliväliin, koska samaistuin henkilön ristiriitakokemuksiin liian voimakkaasti, mutta suosittelen kirjaa niille, joita kiinnostaa yrittää ymmärtää transkokemuksen syntymekanismeja.”

TOUKOKUUN 2022 KIRJA: Dorian Grayn Muotokuva / Oscar Wilde

”Hieman ajan haalistamaa kuvausta kauneudesta ja kauhusta ”herrasmiesten” tyyliin.”

”Hieno kuvaus 1800-luvun lopun hedonismista ja estetismistä. Kuvaus jäisi varmasti puutteelliseksi ilman Wilden homoseksuaalista perspektiiviä.”

”Taattuja wildelaisia sutkautuksia yhdistettynä vahvasti estetisoituun kieleen ja filosofisiin pohdintoihin. Viktoriaanisen viitteellinen tapa kuvailla ”kauhistuttavia” moraalisia transgressioita on vuoroin erikoisuudessaan viehättävä vuoroin huvittavuuteen asti etäinen.”

”Tarina onnistuu olemaan samaan aikaan naiivi ja kyyninen teoriateos ihmisistä ja taiteesta. Ja taiteilijan ja kohteen ikuistuksesta. Mikä vaikutus myrkyllisellä ystävällä voi olla täysin viattomaan on makaaberia kauhua kerrassaan.”

HUHTIKUUN 2022 KIRJA: Nimi jolla kutsutaan öisin / Emma Kantanen

”Tarina oli masentuneen yksinäisen suomalaisen taiteilijan traumakierre kiinalaisen maailman kauhuissa.”

”Kirja kuvaa kulttuurishokkia ja vierauden tunnetta, kun suomalainen teekkarihenkinen lesbonainen lähtee töihin Kiinaan. Pidin kiinalaista kulttuuria esittelevistä yksityiskohdista ja tarinoista, vaikka kirja pikemminkin nosti esiin kiinalaisen kulttuurin totaalisen vierauden länsimaalaiselle kuin auttoi ymmärtämään sitä.”

”Tämä kirja ei oikein tiennyt mikä on. Sekä kiinalaisen lesboskenen, että työelämän ja arjen kuvaaminen jäi jotenkin kovin pintapuoliseksi. Kertojan ilmaisu oli kovin lakonista, vaikka kirjan ankeita ja kamaliakin tapahtumia lukiessa vaan ihmetteli miksi hän ei lähtenyt Kiinasta pois saman tien.”

”Kiinnostava aihe. Tuntui kuitenkin enemmän blogikirjoitusten sarjalta kuin kirjalta. Jäin kaipaamaan syvempää analyysiä tapahtumista, ilmiöistä ja henkilöistä. Nyt lähinnä heräsi kauheasti kysymyksiä. Jatko-osa olisi paikallaan.”

”Mielenkiintoinen – joskin ajoittain shokeeraava – kurkistus hyvin erilaisiin sosiaalisiin maailmoihin: kiinalaiseen työelämään, paikalliseen lesboskeneen, mobiilipelien kehittämiseen… Näiden kurkistusten kautta kirja nostaa esille useita kiinnostavia teemoja ja yhteiskunnallisia kysymyksiä. Valitettavasti aiheiden käsittely jää usein pintapuoliseksi ja fragmentaariseksi, eikä kirja siten yllä potentiaaliinsa.”

MAALISKUUN 2022 KIRJA: Material Girls: Why Reality Matters for Feminism / Kathleen Stock

”En ehtinyt lukea kirjaa kokonaan, mutta sen verran mitä luin, niin tosi hyvä ja ytimekäs paketti gender-ideologian ja sen synnyn pääpointeista/ongelmista. Suosittelisin alkuteokseksi nimenomaan semmoisille ihmisille, jotka ovat vasta alkamassa tutustumaan transaktivismiin ja gender-ideologiaan.”

”Kirjasta löytyy ensimmäinen näkemäni aikajana gender-ideologian synnystä ja pääarkkitehdeistä. Tämä asia on itseäni ihmetyttänyt pitkään: miten ihmeessä olemme nyt tässä pisteessä. Hyvä, maltillinen opus analyyttisen filosofian ja käsiteanalyysin ystäville ja feministeille.”

”Käy läpi gender-ajattelun syntyhistorian ja nykytilan tiiviisti ja kirkkaan kriittisesti. Stock tekee vaikutuksen kiihkottomalla tyylillään ja maltillisilla rajanvedoillaan, josta on demonisoinnit kaukana.”

”Selkeästi etenevä ja argumentoiva esittely gender-ajattelusta ja sen vaikutuksesta nykypäivän feminismiin ja lgb-aktivismiin. Herättää halun myös lukea aiheesta lisää.”

TAMMIKUUN 2022 KIRJA: Neljäntienristeys / Tommi Kinnunen

”Erinomainen historiallinen romaani, joka kattaa useamman sukupolven ja joka esittää kipeät perheasiat taidokkaasti monesta näkökulmasta.”

”Mukaansa tempaavaa kuvausta yhden perheen tarinasta ja sen jäsenten välisistä suhteista yhdistettynä kiinnostavasti myös Suomen lähihistoriaan.”

”Liikuttava kertomus, kun oman onnen ulkopuolelle jää katkeruudella.”

”Modernin fragmentaarinen rakenne ja marginaaliset/marginalisoidut päähenkilöt tuovat tuoretta näkökulmaa viime vuosisadan suomalaiseen historiankerrontaan.”

JOULUKUUN 2021 KIRJA: Reilua peliä / Tove Jansson

”Reilua peliä oli sitä, mitä takakansikin lupasi. Mukavia tunnelmapaloja kypsän taiteilijapariskunnan elämästä ajalta ennen jatkuvaa digivirtaa. Tunteikas mutta leppoisa tunnelma, helppoa luettavaa.”

”Janssonin tyyliin aforistisia kertomuksia elämän pienistä-suurista sattumuksista.”

”Kädenlämpöisiä tuokiokuvia tavallisesta arjesta.”

”Lyhyt, helppo ja turvallinen.”

MARRASKUUN 2021 KIRJA: Miesten kesken. Miesten välinen rakkaus maailmankirjallisuuden valossa (ensimmäiset 200 sivua) / toimittanut Jukka O. Miettinen

”Johdanto oli oikein kattava katsaus homouden historiaan. Tarinoista löytyy jokaiselle jotain kiinnostavaa.”

”Oli mielenkiintoista tutustua historiallisiin ja ei-länsimaisiin teksteihin aiheesta.”

”Aikamatka vieraisiin aikoihin ja kulttuureihin. Antiikin härskit jutut vähän järkyttivät ja myöhemminkin sukupuolirooleihin ja stereotyyppeihin liittyvät asiat ihmetyttivät, mutta kirja antoi todella hyvin perspektiiviä homouden kulttuurihistoriaan. Tykkäsin eniten itse Väliäkö hällä? -moraliteetista, joka satirisoi poliittista ja seksuaalipoliittista kaksinaismoralismia.”

”Mielenkiintoinen kooste homoseksuaalisia suhteita käsittelevää proosaa tuhannen vuoden ajalta. Jotkut tekstien piirteistä ovat nykynäkökulmasta kiusallisia, mutta lienee kasvattavaa tutustua myös historian varjopuoliin.”

”Hämmästyttävän vähän akateemisesti kirjoitettu aihe! Hyvää historiaa ja aikalaiskirjoituksia. Alkupuolen kattauksessa oli pettymyksiä odotuksella, että kaikki tarinat olisivat ”miesten kesken”.”

LOKAKUUN 2021 KIRJA: Parempaa väkeä / Sarah Waters

”Minusta kirjan (tai Watersin) genre oli kiusallinen tunnerealismi. Päähenkilön tunteita, niin ihastusta kuin moraalisten dilemmojen tuottamaa ahdistusta, kuvailtiin hyvin kouriintuntuvasti ja aidon oloisesti.”

”Waters tuo edwardiaanisen ajan Lontoon hajut, huurut ja himot konkreettisen lähelle lukijaa. Puolivälissä lisämausteena piristävä genrenvaihdos.”

”Romanttinen ajankuva, joka tuo henkilöt lukijan iholle.”

”Paksu teos, hitaasti etenevä tarina, ei innostanut lukemaan loppuun asti.”

”Kiinnostava kurkistus 1. maailmansodan jälkeiseen aikaan ja kulttuuriin.”

”Kiva lomapokkari. Kirjailijalla hallussa ihmisten tunnekehykset vaikkei ihan uskottava aikamatkustus. Yllätti loppuun asti.”

TIETOA KIRJAPIIRISTÄ:

LHB-Kirjapiirissä keskustellaan lesboja, homomiehiä ja biseksuaaleja koskevasta kirjallisuudesta. Luemme kuukausittaisia tapaamisiamme varten sekä kirjallisuutemme klassikkoja että uudempia ja ajankohtaisempia teoksia, enimmäkseen fiktiota mutta myös tietokirjoja.

LHB-kirjallisuus tarjoaa hyvää materiaalia syventyä meitä erityisesti koskettaviin kysymyksiin sekä paneutua LHB-väen ”historialliseen kokemukseen”: Mikä on muuttunut LHB-ihmisten minäkuvassa ja suhteessamme laajempaan yhteiskuntaan? Mikä on säilynyt ennallaan? Ja mihin suuntaan haluaisimme tästedes kulkea?

Kirjapiirin tarkoituksena on tarjota rento ja avaramielinen sosiaalinen tila, jossa hyvin erilaiset LHB-ihmiset voisivat kohdata ja vaihdella näkökulmia, kokemuksia ja mielipiteitä. Varsinaiset tapaamiset pidetään vuoroin livenä Helsingissä ja Turussa sekä etänä kirjapiirin omalla Discord-kanavalla.

LHB-Liiton jäsenet voivat liittyä piiriin ottamalla yhteyttä sähköpostitse info (miukumauku) lhb-liitto. fi. Lämpimästi tervetuloa mukaan!