Kirjapiiri

Kirjapiirin seuraavat tapaamiset ovat TI 18.1.2022 (etänä) ja LA 5.3.2022 (livenä Helsingissä, koronan salliessa).

Piirin kirjat valitaan yhteisöllisesti, jäsenten ehdotusten ja äänestysten perusteella.

LOKAKUUN KIRJA 2021 / Parempaa väkeä / Sarah Waters

Piiriläisten kommentteja:

”Minusta kirjan (tai Watersin) genre oli kiusallinen tunnerealismi. Päähenkilön tunteita, niin ihastusta kuin moraalisten dilemmojen tuottamaa ahdistusta, kuvailtiin hyvin kouriintuntuvasti ja aidon oloisesti.”

”Waters tuo edwardiaanisen ajan Lontoon hajut, huurut ja himot konkreettisen lähelle lukijaa. Puolivälissä lisämausteena piristävä genrenvaihdos.”

”Romanttinen ajankuva, joka tuo henkilöt lukijan iholle.”

”Paksu teos, hitaasti etenevä tarina, ei innostanut lukemaan loppuun asti.”

”Kiinnostava kurkistus 1. maailmansodan jälkeiseen aikaan ja kulttuuriin.”

”Kiva lomapokkari. Kirjailijalla hallussa ihmisten tunnekehykset vaikkei ihan uskottava aikamatkustus. Yllätti loppuun asti.”

MARRASKUUN KIRJA 2021 / Miesten kesken: miesten välinen rakkaus maailmankirjallisuuden valossa (ensimmäiset 200 sivua) / toimittanut Jukka O. Miettinen /

Piiriläisten kommentteja:

”Aikamatka vieraisiin aikoihin ja kulttuureihin. Antiikin härskit jutut vähän järkyttivät ja myöhemminkin sukupuolirooleihin ja stereotyyppeihin liittyvät asiat ihmetyttivät, mutta kirja antoi todella hyvin perspektiiviä homouden kulttuurihistoriaan. Tykkäsin eniten itse Väliäkö hällä? -moraliteetista, joka satirisoi poliittista ja seksuaalipoliittista kaksinaismoralismia.”

”Johdanto oli oikein kattava katsaus homouden historiaan. Tarinoista löytyy jokaiselle jotain kiinnostavaa.”

”Mielenkiintoinen kooste homoseksuaalisia suhteita käsittelevää proosaa tuhannen vuoden ajalta. Jotkut tekstien piirteistä ovat nykynäkökulmasta kiusallisia, mutta lienee kasvattavaa tutustua myös historian varjopuoliin.”

”Hämmästyttävän vähän akateemisesti kirjoitettu aihe! Hyvää historiaa ja aikalaiskirjoituksia. Alkupuolen kattauksessa oli pettymyksiä odotuksella, että kaikki tarinat olisivat ”miesten kesken”.”

”Oli mielenkiintoista tutustua historiallisiin ja ei-länsimaisiin teksteihin aiheesta.”

JOULUKUUN 2021 KIRJA / Reilua Peliä / Tove Jansson

Piiriläisten kommentteja:

”Reilua peliä oli sitä, mitä takakansikin lupasi. Mukavia tunnelmapaloja kypsän taiteilijapariskunnan elämästä ajalta ennen jatkuvaa digivirtaa. Tunteikas mutta leppoisa tunnelma, helppoa luettavaa.”

”Janssonin tyyliin aforistisia kertomuksia elämän pienistä-suurista sattumuksista.”

”Kädenlämpöisiä tuokiokuvia tavallisesta arjesta.”

”Lyhyt, helppo ja turvallinen.”

TIETOA KIRJAPIIRISTÄ:

LHB-Kirjapiirissä keskustellaan lesboja, homomiehiä ja biseksuaaleja koskevasta kirjallisuudesta. Luemme kuukausittaisia tapaamisiamme varten sekä kirjallisuutemme klassikkoja että uudempia ja ajankohtaisempia teoksia, enimmäkseen fiktiota mutta myös tietokirjoja.

Kirjapiirit ovat hyviä alustoja tutustua toisiin ihmisiin: kirjallisuuden käsittelemä runsas tematiikka tarjoaa kimmokkeen laaja-alaisemmalle ja syvällisemmälle keskustelulle kuin mihin arkisemmilla kahvipöytä- tai nettifoorumikeskusteluilla on taipumus ajautua.

LHB-kirjallisuus tarjoaa hyvää materiaalia syventyä meitä erityisesti koskettaviin kysymyksiin sekä paneutua LHB-väen ”historialliseen kokemukseen”: Mikä on muuttunut LHB-ihmisten minäkuvassa ja suhteessamme laajempaan yhteiskuntaan? Mikä on säilynyt ennallaan? Ja mihin suuntaan haluaisimme tästedes kulkea?

Kirjapiirin tarkoituksena on tarjota rento ja avaramielinen sosiaalinen tila, jossa hyvin erilaiset LHB-ihmiset voisivat kohdata ja vaihdella näkökulmia, kokemuksia ja mielipiteitä.

Pitkä ajan tavoitteena on lopulta pitää suurin osa tapaamisistamme livenä, mutta epävarmasta epidemiatilanteesta johtuen ensimmäiset kerrat pidetään verkossa, kirjapiirin omassa Discord-ryhmässä. Samassa ryhmässä päätetään ja tiedotetaan kirjapiirin tulevista kirjoista ja tapaamisten päivämääristä.

LHB-liiton jäsenet voivat liittyä piiriin ottamalla yhteyttä liittoon sähköpostitse.

Kirjapiirin mainos