Tervetuloa LHB-Liiton sivuille

LHB-Liitto antaa äänen ja tarjoaa vertaistukea seksuaalivähemmistöille eli lesboille, homoille ja biseksuaaleille. Me tahdomme, että jokaisella on oikeus rakastaa ja näyttää rakkautensa ilman, että joutuu sen vuoksi kokemaan syrjintää. Haluamme taistella seksuaalivähemmistöihin kohdistuvaa syrjintää vastaan työpaikoilla, oppilaitoksissa, urheilussa ja kaikilla muillakin elämänalueilla.

Arvomme

Me tuemme kaikkien ihmisten oikeutta ilmaista itseään haluamallaan tavalla. Jokainen ansaitsee lain edessä yhdenvertaiset oikeudet. Haluamme edistää ja pitää yllä seksuaalivähemmistöjen oikeutta suuntautumiseensa sekä turvallisiin tiloihin kokoontua ja oleskella. Erityisesti lesbonaiset kohtaavat syrjintää sekä seksuaalisen suuntautumisensa että sukupuolensa perusteella.

Tavoitteemme

Ajamme lesbojen, homojen ja biseksuaalien aseman parantamista yhteiskunnassa. Haluamme, että yhteiskunnassa voi sanoa ääneen ajatuksensa ja seksuaalisen suuntautumisensa ilman julkista halveksuntaa ja vaikkapa riskiä työpaikan menettämisestä. Haluamme edistää faktoihin perustuvaa, selkeää ja kiihkotonta yhteiskunnallista keskustelua. Haluamme tukea seksuaalivähemmistöihin kuuluvia nuoria heidän matkallaan oman identiteettinsä löytämisessä. Haluamme edistää turvallisia tiloja naisille.

Haluamme edistää monisävyisempää keskustelua seksuaalisuuteen, sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolirooleihin liittyvistä aiheista. Homoista, lesboista ja biseksuaaleista on moneksi: osa meistä ilmaisee itseään, pukeutuu ja harrastaa toisin kuin perinteiset sukupuoliroolit sallisivat, ja hyvä niin! Suhtaudumme kriittisesti käsitykseen sukupuolen moninaisuudesta, sillä sukupuoli (eng. sex) on biologisesti määrittyvä ja muuttumaton, toisin kuin sukupuoli-identiteetti (eng. gender identity) tai sukupuolirooli (eng. gender role).

Miksi perustimme LHB-Liiton

Olemme huolissamme siitä, miten tämänhetkinen keskustelu sukupuoli-identiteetistä vaikuttaa LHB-nuoriin ja -aikuisiin. Pelkäämme, että sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin sekoittaminen keskenään on vahingollista erityisesti itseään ja omaa seksuaalisuuttaan etsiville nuorille.

Meitä huolestuttaa moderni LHBTQIA+-yhteisön sisäinen homofobia, jossa lesboutta ja homoutta väitetään genitaalifetisseiksi ja mieltymyksiksi, joista voi parantua. Jos biologinen sukupuoli korvataan täysin sukupuoli-identiteetillä, häivytetään homoseksuaalisuuden merkitys: jos mies voi olla nainen, hän voi olla myös lesbo. Lesboja, homoja ja biseksuaaleja ei tule syyllistää tai painostaa [1] vasten tahtoaan heterosuhteisiin eikä suuntautumistamme tule kutsua “sukuelinfetissiksi” tai “transvihaksi”.

Juridinen sukupuoli

Tällä hetkellä ajetaan juridisen sukupuolen (eli väestörekisteriin merkityn ja henkilöllisyystodistuksessa lukevan sukupuolen) muuttamista ilmoitusasiaksi [2]. Kannatamme tämänhetkisen lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksen poistoa ilman, että sukupuoli muutetaan ilmoitusasiaksi. Sukupuolen uudelleenmäärittely sekä arkielämässä että lainsäädännössä vaikuttaa suoraan naisten, lasten ja homoseksuaalien oikeuksiin ja turvallisuuteen [3].

Tule mukaan!

Olemme poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton ryhmä, joka ajaa lesbojen, homojen ja biseksuaalien asiaa; oikeutta rakastaa ja näyttää se! Suurin osa meistä kuuluu seksuaalivähemmistöön, mutta mukana on myös heteroita tukijoina ja liittolaisina.

Kaikki asiaamme kannattavat ovat tervetulleita seksuaalisesta suuntautumisesta ja sukupuoli-identiteetistä riippumatta.
Kaltaisiamme LHB-ryhmittymiä on perustettu jo ympäri maailmaa [4], esimerkiksi Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Intiassa, Norjassa ja Australiassa – ja nyt myös Suomessa. Jos pidät LHB-ihmisten oikeuksia tärkeinä, olet tervetullut liittymään mukaan!

Linkit

[1] ”[…] lesbians are routinely being coerced into sexual relations with transwomen. The report includes findings of a survey which shows lesbians are under huge pressure within GBT communities to accept without question that “transwoman are women.” Lesbians who responded to the survey reported a wide variety of sexual violence by transwomen, including sexual harassment, sexual assault and rape.” http://gettheloutuk.com/blog/lesbians-at-ground-zero.html
[2] ”Esitämme, että sukupuolen vahvistamisesta tulee ilmoitusasia kaikille 15 vuotta täyttäneille. Tätä nuorempien kohdalla vahvistamisen esitetään vaativan huoltajan suostumuksen.” https://transry.fi/oikeus-olla-kansalaisaloite
[3] ”Jos laki tulee käsittelemään sukupuolta pelkästään laillisena asiana, miten voidaan taata, että fyysinen sukupuoli tullaan jatkossakin ottamaan huomioon? […] 1. Intiimitilat ja niihin pääsy 2. Urheilu 3. Terveydenhoito 4. Ruumiintarkastukset ja vankilalaitos 5. Alaikäisen lapsen ja vanhempien tilanne 6. Palkinnot, apurahat, stipendit 7. Viralliset tilastot 8. Tasa-arvolaki” https://lhbliitto.wordpress.com/2021/05/14/kysymyksia-oikeusolla-kansalaisaloitteesta/