Neljä LHB-Liiton aktiivia kommentoi kesäkuun ja heinäkuun alun Pride-sesongin tapahtumia ja mediatarjontaa.
Hyvät
IS: Teini-ikäisenä Nadi ajatteli, että tunteet naisia kohtaan ovat Allahin rangaistus – marssi nyt Pridessä julkisesti
Anna K: Nadi on tuttu nimi itselleni Twitteristä, joten ilahduin tästä jutusta. Mielenkiintoinen ja erilaisuudellaan huomionarvoinen henkilökuva.
Suomensomali Nadi on biseksuaali ja entinen muslimi. Helsinki Pridessa on nyt tänä vuonna ensimmäistä kertaa marssinut myös muslimien ja muslimitaustaisten blokki Buraq. ”Viha ja häpeä voi iskostua omaan ajatteluun, Nadi sanoo. On vaikeaa toimia vastoin arvoja, joihin on pienestä pitäen kasvanut.”
Artikkelissa puhutaan myös suoraan muslimiyhteisön homofobiasta ja muista ongelmista. Esimerkiksi islamin kritiikistä Nadi kertoo:
”On vaikea kuvailla, millainen tabu islamin kritiikki on muslimiyhteisöille. Se on asia, josta et saa puhua todellakaan. Kaikkein pahin asia, minkä voit tehdä muslimitaustaisena, on että jollain tavalla pilkkaat islamia. Varsinkin naissukupuolisena.”
Todella hienoa, että tällaisia artikkeleita julkaistaan. Seksuaalivähemmistöön kuuluvista muslimeista ja muslimitaustaisista ihmisistä (varsinkaan naisista) ei juuri koskaan kuule missään. Nadi on aidosti vähemmistön vähemmistöä ja hän kohtaa vihaa sekä valtaväestön että oman yhteisönsä taholta. Sen takia Nadista ja hänen kaltaisistaan olisi tärkeää kuulla enemmänkin.
”Haluaisin, että valtaväestö ymmärtää, että on erilaisia muslimeita, ja samoin myös muslimit. Voi olla homoseksuaali ja muslimi.”
QX: Tarkistimme pridefaktat!
Sami: QX perkaa sitkeimpiä ja hoetuimpia Pride-myyttejä tässä pitkään kaivatussa tekstissä. Alkoiko seksuaalivähemmistöjen aktivismi Stonewall-mellakoiden myötä? Kuka heitti sen ensimmäisen kiven (ja onko sillä väliä)? Onko klassinen sateenkaarilippu todellakin ulossulkeva ja syrjivä?
Se, ken ei tunne historiaansa, ei voi siitä oppia – ja samalla tulee antaneeksi vallan muille sitä vääristää… omiin tarkoitusperiinsä.
Iiris: Pride-sesonki on minulle hampaidenkiristelysesonki, kun samoja tarkoitushakuisia ja valheellisia väitteitä LHBT-historiasta esitetään uudelleen ja uudelleen. Tämä oli todella virkistävä myytinmurtopläjäys!
Viime kesänä julkaisimme blogissamme tekstin Kenen Pride?, joka sivusi samaa Stonewall-aihetta. Tekstin faktantarkastusta tehdessäni opin, että ironista kyllä, queer-aktivistit usein ns. väärinsukupuolittavat yhdysvaltalaisen aktivistin Marsha P Johnsonin. Johnson kuvaili itseään homoksi ja drag queeniksi.
Lopussa esiin on nostettu ”etuoikeuskehä”, jota on kuulemma käytetty Oikeusministeriön virkamiesten koulutusmateriaalina. Siinä homot on nimetty ”etuoikeutetuiksi” muunmuassa aseksuaaleihin nähden, mikä on kylmäävää. Olen iloinen, että QX uskaltaa nostaa tällaisia puheenaiheita esiin!
QX: Miksi Seta ei voinut puhua homobaarista?
Sami: QX nostaa esille samoin varsin aiheellisesti kysymyksen, miksi sanaa queer ollaan nostamassa seksuaalivähemmistöjä käsittäväksi kattotermiksi, vaikka se on identiteetin lisäksi myös aate, joka sisältää kaikenlaisia maailmankatsomuksellisia näkemyksiä ja poliittisia arvolatauksia. LHB-väkeen kuuluva yksilö saattaa toki kannattaa queer-aatetta – mutta hän saattaa myös suurin piirtein yhtä hyvin olla sitä kannattamatta.
Homojen häivyttäminen pois kuvasta meitä kohdanneen murhenäytelmän jälkimainingeissa on enemmän kuin kyseenalaista.
Iiris: Homo ei ole queer. Ihan Wikipediasta voi lukea, että queer-teoria on sukupuolentutkimuksen suuntaus, joka on osa kriittistä teoriaa, joka taas on yhteiskuntatieteissä osa uusmarxilaista teoriasuuntausta. Queer-kattotermin käyttäminen on kuin pakkoavioliitto tavallisten homoseksuaalien sekä heteroseksuaalisten turri- ja ruoskaharrastajien välillä.
HS: Helsinkiläinen rikoskonstaapeli puuttuu kollegoidensa asiattomiin puheisiin – Vaatii ryhtiliikettä surulliseen esimerkkiin nojaten
Sami: On positiivista, että Halmeenlaakson kaltaiset rikoskonstaapelit näkevät vaivaa vanhojen stereotypioiden ja vähemmistöille vihamielisten asenteiden kitkemiseksi. On totta, että omat arvot ja asenteet väistämättä jossain määrin vaikuttavat omaan toimintaan – etenkin, jos ei ole tietoinen niiden olemassaolosta. Niin kauan kuin tällaista asennetyötä ei viedä jäykän dogmaattiseen ja ideologiseen äärimmäisyyteen (ja tulla samalla heittäneeksi sananvapautta romukoppaan) ollaan hyvällä tiellä.
Yle: Maailman ensimmäinen julkihomo valtionpää johtaa konservatiivista San Marinoa – aktivisti: Voimakas viesti maailman vähemmistöille
Anna P: Hienoja uutisia San Marinosta! San Marino tunnetaan vanhoillisuudestaan ja katolilaisuudestaan. Siksi onkin erityisen ilahduttavaa ja selvä merkki muutoksesta, että valtionpäämieheksi valittiin julkihomo maassa, jossa homoseksuaalisuus poistettiin rikoslaista vasta vuonna 2004.
HS: Helsingin gay-yöelämän pioneerin kuolema koskettaa laajasti – Uranuurtaja oli aina aikaansa edellä
HS: Tämä on homobaari DTM:n tarina. Se on myös tarina siitä, kuinka yhteiskunta muuttui paremmaksi.
Yle: Suomen ensimmäisen queer-artistin vuonna 1984 hyllytetty levy julkaistaan vihdoin – salaperäinen provokaattori Kainkäärmeenpoika harvinaisessa haastattelussa
Sami: Pride tarjosi otollisen ajankohdan useammallekin laadukkaalle ja polveilevalle homohistoriikille. Valitettavan kuvaavaa oli, että sikäli kun varsinaista LHB-väkeä (etenkin lesboja) näkyi Pride-kuukauden artikkelitarjonnassa, se oli lähinnä näiden kaltaisissa retrospektiiveissä – tai vetämässä sivuroolia muissa ”vähemmistöidentiteettisiin” keskittyvissä juttukokonaisuuksissa.
Kiitos kuitenkin näistä, Hesari ja Yle.
Rumba: Pride-kuukauden Ram pam pam – Antti Tuisku julkaisi homoklubibängerin
Anna K: Antti Tuiskun Grindr Mayhem on selkeästi homoklubeille suunnattu biisi. Pieni korjaus artikkeliin mielestäni on, että Grindr on nimenomaan homomiehille suunnattu deittisovellus (ei siis LGBTQ+ -yhteisölle, kuten artikkelissa sanotaan). Mielestäni biisi kuvaa erinomaisesti ainakin sitä Grindr-deittikulttuuria, mistä olen itse naisena kuullut.
”Mister Johnson, onpa kiva stetson
Bio ei kerro, ootsä top vai bottom
Grindr Mayhem joka viikonloppu Mayhem
Grindr Mayhem, mennäänkö me teille vai meille?”
Sami: No, maailman kuuluisin homojen deittisovellus Grindr taitaa nykyään olla apposen avoin ihan kaikille. Oi aikoja, oi tapoja!
Mutta arvostan kyllä taiten valikoivaa muistiasi!
Iiris: Minä arvostan Rumban luovaa luonnehdintaa: ”Tämä on kahteen ja puoleen minuuttiin tiivistetty munakoisoemoji.” Bassot täysille tätä kuunnellessa!
Osa 2 tulossa pian!