Pahat
Yle: Oslon joukkoampumisesta epäilty mies ollut yhteydessä tunnettuun ääri-islamistiin
Anna K: Pride- ja juhannusjuhlintaa varjosti surullinen uutinen Norjasta, jossa epäilty ampui homobaarin lähellä ihmisiä, joista kaksi kuoli ja 21 loukkaantui. Epäillyllä on ollut yhteyksiä tunnettuun ääri-islamistiin. Tässä artikkelissa kerrotaan joukkoampumisesta ja sen jälkimainingeista Norjassa ja Oslossa. Vaikka virallinen Oslo Pride -kulkue peruttiin, marssivat tuhannet ihmiset silti sen merkiksi, että terroristi ei voittanut.
Yle: Puolet sateenkaarilipuista varkaille, kirjaston eteisessä räjähti kotitekoinen pommi – Lapuan ensimmäinen Pride ei silti lannistu
Anna P: Lapualla kuohui, kun teinit törttöilivät Pride-viikolla. Lapuan ensimmäinen pride ei kuitenkaan vastoinkäymisistä lannistunut.
Iiris: Minusta uutiset Lapuan iskusta olivat pelottavia. On hämmästyttävää optimismia, että järjestäjät itse kuittasivat ne pelkäksi tylsistyneiden teinien häiriköinniksi. Ehkä heillä on paikallistietoa, jota minulla ei ole. Itse toivon, että poliisi tutkii tapahtunutta törkeän pahoinpitelyn tai jopa murhan yrityksenä, sillä mitä muuta syövyttävän aineen räjäyttäminen ihmisjoukossa olisi?
HS: Aggressiivisesti huudelleet häiriköt ilmestyivät drag queenin vetämälle lasten satutunnille Oodissa – Laaja poliisitehtävä
Anna K: Erään ääriliikkeen ryhmä ilmestyi pride-viikolla keskustakirjasto Oodiin protestoimaan siellä pidettyä drag-satutuntia. Protestoijat olivat käyttäytyneet aggressiivisesti ja poliisi tuli paikalle monen yksikön voimin ja poisti häiriköt paikalta ansiokkaasti.
Mikäli tilaisuutta ei olisi mainostettu nimenomaan drag-satutuntina, todennäköisesti kukaan ei olisi siitä loukkaantunut. Artisti ei esiintynyt tilaisuudessa eikä myöskään ollut ns. perinteinen drag queen. Dragia pidetään hyvin seksuaalisena ja lapsille sopimattomana aikuisten viihteenä, vaikka RuPaul’s Drag Race -ohjelman myötä siitä on tullut valtavirtaa. Kritiikki tulisi kuitenkin esittää toisella tavalla kuin käyttäytymällä huonosti ja aggressiivisesti (varsinkin, kun kyseessä oli lasten tapahtuma).
Iiris: Olen nähnyt Yhdysvalloista ja Isosta-Britanniasta esimerkkejä lapsille suunnatuista drag-esityksistä, jotka ovat olleet todella lapsille sopimattomia. On ollut paljastavia asuja, twerkkausta, muuta MTV-tyylistä kiehnäys- ja ryömimistanssia sekä härskejä seksivitsejä. Olen iloinen siitä, että tämä tapahtuma ei ilmeisesti ollut vastaava.
”Tämä on ollut kyllä hyvin lapsille soveltuvaa ja hyvin on kaikki materiaalit käyty läpi ennen toimintaa. Ei mitään propagandaa todellakaan vaan ihan herttaisia lastenkirjoja lapsille. Toki se on hyvin erilaista dragia, mitä esitetään lapsille satutuokiossa kuin se, mitä esitetään teatterilavalla tai klubilla. Niillä ei ole tekemistä keskenään”, kertoo artisti Gaylien 2000 MTV Uutisten haastattelussa.
Komppaan täysin Anna K:ta siinä, että on älytöntä, että joku kuvittelee tekevänsä lapsille palveluksen ryntäämällä tapahtumaan häiriköimään. Lasten pelottelu on ala-arvoista. Satutunnista saa olla mitä mieltä vain ja lapsille suunnattuja drag-tapahtumia saa kritisoida, mutta tuomitsemme täysin tällaisen häiriköinnin.
Helsinki Pride -tapahtuma: Ihmisyydestä -näyttely
Sami: ”Kohtaa fettari, eli fetisisti sekä ennen kaikkea laajenna mielikuviasi ihan tavallisesta ihmisestä, jonka minuuteen kuuluu nahka, kumi tai vaikka hauva.” Kun luin Helsinki Priden ohjelmasta, että mukana oli tapaaminen fetisistin kanssa Kallion kappelissa, luulin hetken, että oikeistotrollit olisivat hakkeroineet virallisen ohjelman sekaan oman parodiatekstinsä.
Uskokaa tai älkää, minulla ei ole mitään fetisistejä vastaan, mutta kun kyse on käytännössä oman seksielämän yksityiskohdista, eli sellaisista asioista kuin asennoista, tottumuksista, kiihottavista vaatekappaleista ja oheistarvikkeista, kyseessä on malliesimerkki asiasta, joka on helppo jättää oman yksityiselämän piiriin. Kyseessä ei ole arkipäiväistämistä kipeästi vaativasta ihmisoikeusasiasta.
Kysyisin fetisisteiltä itseltäänkin, että kaipaako heidän harrasteensa todellakin tämän asteista banalisoimista – siihen pisteeseen asti, että ilmiötä käsitellään kukkahattujen toimesta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tiloissakin? Luulisi moisen vievän maun ja mielekkyyden koko hommasta.
KUMMAT
Voice: Yksi Helsinki Priden ohjelmanumeroista sai tiukkaa kritiikkiä: Mitä ihmettä tämä on olevinaan?
Anna P: Ei Pridea ilman skandaalinpoikasta? ”Queer-piiri: jakamis- ja rumpupiiri” -tapahtuma sai aikaiseksi pienen kalabaliikin somessa, kun tapahtumaa syytettiin Twitterissä kulttuurisesta omimisesta. Onko rummuttaminen saamelaisten yksinoikeus?
Sami: Suomen Luonnonuskontojen yhdistys Lehto totesi vastineessaan ilmeisen:
”Samanismia ei voida mitenkään pitää suljettuna traditiona. Samanismi on ihmiskunnan alkuperäisimpiä uskontoja, joka on tunnettu pyyntikulttuureissa ympäri maailman.
. . . Myöskään rummutusta ei voida pitää suljettuna traditiona. Rumpu on ihmiskunnan vanhin instrumentti ja se on tunnettu lähes kaikissa kulttuureissa kautta maailman.”
Jälleen yksi absurdi woke-skandaali.
MTV Uutiset: Miesasialiike ei saanut paikkaa Helsinki Pride -kulkueessa – Pridelle syytöksiä valkoisten heteromiesten syrjinnästä
Sami: Miesten tasa-arvo ry:stä voi olla varmasti montaakin mieltä, mutta kävelyblokin epääminen heiltä sillä perusteella, ettei ”heidän tavoitteenaan ole yhdenvertainen yhdenvertaisuus samalla lailla kuin meillä [Helsinki Pride -yhteisöllä]”, on jälleen yksi todiste siitä, mitä monet meistä jo epäilivät: ettei nykyisessä Pridessa ehkä ole kyse sittenkään kaikkien sateenkaari-ihmisten asian ajamisesta, vaan (jopa ennen kaikkea) hyvin spesifin, laajemman poliittisen asiapaketin edistämisestä.
Näkeehän sen jo uudesta lipustakin, jota voisi yhtä hyvin kutsua intersektionalismin lipuksi.
Iiris: Henkilökohtaisesti olen feministi enkä ole samaa mieltä Miesten tasa-arvo ry:n kanssa juuri mistään. Samilla on kuitenkin mielenkiintoinen pointti.
Helsinki Pride on kuulemma vahvasti sitoutunut feminismiin eikä siksi voinut ottaa mukaan sellaista järjestöä, joka kertoo kannattavansa tasa-arvoa, mutta kritisoivansa feminismiä tietyistä puutteista. Jokaisella yksityisellä taholla, Helsinki Pride mukaanlukien, on sinänsä oikeus määritellä omat arvonsa ja päättää omat yhteistyökumppaninsa. Onko silloin kuitenkaan järkevää, että tuota tahoa pidetään neutraalina koko kansan ihmisoikeusfestivaalina ja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen äänitorvena? Onko järkevää, että niitä tahoja, jotka eivät aktiivisesti ota osaa feminististiseen Helsinki Prideen, syytetään heti homovastaisuudesta?
Uutisointia muunsukupuolisuudesta
Anna K: Pride-uutisoinnissa näkyvimmin ovat tänä vuonna olleet esillä muunsukupuoliset, joista on nyt Priden aikaan tehty varmaan enemmän juttuja kuin koskaan. Voisin kuvitella, että keskivertolukija todennäköisesti ei tiedä, mitä muunsukupuolisuus on. Sitä ei artikkeleissa kuitenkaan sen kummemmin avattu, joten se saattaa helposti mennä sekaisin esimerkiksi intersukupuolisuuden kanssa. Voisin kuvitella, että artikkelit herättävät enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia, joten kuinka hyvin ne palvelevat tarkoitustaan?
HS: Elämä | Moni määrittelee seksuaalisen suuntautumisensa nyt täysin uudella tavalla – Kolme nuorta kertoo, miksi oikeilla termeillä on väliä
Anna P: Tämän luettuasi et todennäköisesti ymmärrä nykyidentiteeteistä sitäkään vähää mitä luulit. Uusia identiteettejä, seksuaalisuuksia ja lokeroita ilmaantuu päivittäin lisää, tai siltä se ainakin tuntuu. Nuorison tarve heimoutua ja leimaantua erilaisiin ryhmiin on toki ymmärrettävää, mutta lokeroinnin tarpeellisuus ihmetyttää kalkkista. Lue ja ihmettele kanssamme.
Iiris: Sanat homo ja lesbo loistavat poissaolollaan. Ilmeisesti HS piti niitä niin vanhanaikaisina tai tuttuina juttuina, ettei nähnyt tarpeelliseksi nostaa niitä oman juttunsa sanastoon.